Saturday, February 5, 2022

KFC Beli Jiwa

Catatan Harian



KFC Beli Jiwa

    Hari ini saya tidak memasak untuk makan tengahari. Selesai subuh saya bergegas ke dapur kerana hari ini saya masih perlu menyiapkan tempahan Dendeng sebanyak 20 kilo daging. Jadual memasak selalunya hari Sabtu sahaja namun minggu ini saya kerja lebih masa. Sabtu dan Ahad saya menyiapkan tempahan. 


    Semalam suami dan anak-anak membantu, pagi ini saya mengupas bawang merah, halia dan menghiris serai dan seterusnya proses memasak saya lakukan bersendirian. Perut terasa lapar, jadinya saya memilih perkara yang ringkas ialah dengan masak mee segera. Teringat pula pada anak-anak hendak bersarapan apa bila mereka bangun nanti, ada lebihan nasi semalam, saya masakkan untuk mereka nasi goreng berencahkan ayam, fish cake dan telur. Alhamdulillah, habis nasi goreng itu, dalam hati berkata agaknya anak aku lapar. Rasa sayang dan kasihan pula.


    Saya bercadang untuk beri ganjaran kepada anak-anak kerana membantu saya semalam. Selalunya bila ada tempahan luar dari kebiasaan memang saya akan belanja anak-anak makanan kegemaran mereka. Saya meminta Along membuat undian dengan adik-adiknya undian terbanyak akan menjadi santapan semua pada tengahari ini.


    Snack box KFC menang!! Dalam snack box akan ada ayam seketul, burger, fries dan air. Itu memang menjadi pilihan anak-anak sebelum-sebelum ini dan saya rasa berbaloi. 

    Selesai menghantar dendeng ke kilang untuk proses retord dan sewaktu perjalanan pulang ke rumah saya mencadangkan kepada suami supaya singgah ke KFC membeli pesanan dari anak-anak. Walau ada KFC yang berhampiran dengan rumah, saya mencadangkan KFC di pekan Seremban. Terasa lama saya tidak ke pekan Seremban. Suami pun bersetuju.


    Waktu di kaunter restoran, saya memberikan order sebanyak 6 set snack box. Petugas di kaunter mengambil pesanan dan bertanya saya;

Puan ambil ala-carte ye? 

Saya pesan set, balas saya.

Puan tidak mahu ala-carte? soalnya lagi.

Tidak, balas saya ringkas. 

Pelayan menerangkn sekiranya saya ambil set, tiada fries kerana fries sudah habis

Jika begitu boleh tukar fries itu dengan kentang putar? soal saya.

Tidak boleh puan, kerana snack box tiada kentang putar.

Jika tiada fries harga berapa? soal saya

Sama, balas pelayan itu.

Rugilah begitu kan? Sepatutnya KFC boleh gantikan dengan makanan lain kerana harga tidak di tolak.

Ye, itu sebab saya cadangkan puan ambil ala-carte atau puan beli set yang lain.

Saya rasa terperuk sekejap depan adik pelayan itu. Lama dia menunggu jawapan saya.

Dalam fikiran tidak jadi orderlah, pegi ke KFC tempat lain. Tapi risau pula jika di tempat lain pun berlaku perkara sama.

Pelayan ini bertanya lagi, puan hendak order set lain?

Bagilah saya dinner plate 5 set. 

Selesai membayar dan diminta untuk menunggu sebentar. Saya memilih duduk dikerusi yang paling hampir dengan kaunter untuk mengambil pesanan.

Sambil memerhati skrin phone, ada seorang petugas lelaki datang menghulurkan cawan kertas berisi air pepsi.

Air ini untuk puan, terima kasih kerana sudi menunggu sementara pesanan puan disiapkan. 

Saya jadi gembira dan saya belajar sesuatu untuk diri saya.

Terima kasih KFC!

No comments:

Post a Comment

Sedekah

  Catatan Pengalaman Sedekah Mententeramkan Jiwa      Setahun yang lepas, saya melayani perasaan sedih menghadapi perkara sukar yang saya ha...